Home Contact us For Sale

Welcome to HomeBuilt Site

  1398 چهارشنبه 1 آبان

Airboat
Aircraft
Dune Buggy
Helicopter
Hot Air Balloon
Kite
Ultralight Engine
Aircraft

HOMEBUILT AIRCRAFT

صنعت ساخت هواپیمای دست ساز در ایران صنعتی غریب و نا آشنا می باشدو تصور عموم همواره در مورد هواپیماهای ساخته شده متوجه یکی از گرو ه های نظامی یا تجارتی است. در صورتیکه در کشورهای پیشرفته صنعتی ، صنعت هواپیمای دست ساز ، طیف وسیعی از فعالیتهای ساخت هواپیما را در بر می گیرد. این صنعت بر پایه ساخت هواپیما با ساده ترین شکل و با ارزانترین و در دسترس ترین مواد نظیر چوب ،پارچه ، چسب و غیره توسط سازندگان آماتور شکل می گیرد .ساخت این هواپیما ها نیاز به دانش فنی خیلی بالائی ندارد و از تکنولوژی ساخت ساده ای نیز برخوردار است و هر کس با داشتن ذوق و ابتکار و دانش کافی می تواند در این رده کار نماید. بر خلاف هواپیماهای نظامی و تجارتی که تحت استانداردهای سخت و پیچیده دیکته شده توسط سازمانهای نظامی و غیره ساخته می شوند ، هواپیماهای دست ساز بر اساس ایده سازنده آن با حفظ مسائل ایمنی شکل می گیردو در مراحل ساخت و تست پروازی توسط سازمانهای مربوطه نسبت به ایمنی آن بررسی های لازم به عمل می آید. هدف از ارائه این سایت آشنا ساختن مردم با این صنعت و تشویق آنان در جهت طراحی و ساخت و خلبانی این رده از هواپیمائی می باشد تا کمکی به خودکفائی کشور در امر صنعت هواپیما سازی شده و این امر میسر نمی گردد مگر آنکه مسئولین مربوطه در این رابطه همکاریها و مساعدتهای لازم را به عمل آورند.

آشنائی با صنعت هواپیمای دست ساز

در ابتدا لازم است به معرفی رده دهای مختلف صنعت ساخت هواپیما در جهان بپردازیم:

الف- هواپیماهای بازرگانی

ب- هواپیماهای نظامی

ج- هواپیماهای دست ساز

در جهان این سه رده بطور همزمان در حال گسترش است . هواپیماهای بازرگانی سیر تکاملی خود را طی می کند و کارخانه های سسنا – بیچ کرافت ، بوئینگ ، ارباس و غیره به ساخت هواپیماهای پیشرفته می پردازند. به همین ترتیب صنعت هواپیماسازی نظامی نیز پیشرفت می نماید .

(HOMEBUILT AIRPLANE) صنعت هواپیما سازی دست ساز یا آماتور نیز با توجه به خصوصیات خود در حال گسترش است. اصول کلی که در صنعت هواپیمای دست ساز مطرح است سادگی در ساخت با امکانات معمولی ، ارزانی و فراهم آوردن وسیله ای ایمن برای پرواز می باشد. در سرتاسر جهان افراد علاقمند به این رشته به فعالیتی گسترده مشغول هستند و با فراگیری علم طراحی و با در اختیار گرفتن وسایل مورد نیاز ، هواپیماها ئی را ساخته و پروازهای موفقیت آمیزی را انجام می دهند. با توجه به اصول کلی این صنعت که سادگی در ساخت و پرواز سلامت را دنبال می کند اجتماعات کوچک و علاقمندی ایجاد گردیده که این هسته های کوچک صنعتی در جوامع دیگر به تعداد قابل توجهی موجود می باشد و در بسیاری از مواقع افرادی از همین گروهها جذب صنعت ساخت هواپیماهای مدرن می شو ند. با توجه به نیاز جامعه ما به صنعت ساخت ، لازم است امکاناتی فراهم آید تا افراد علاقمند اقدام به طراحی و ساخت هواپیماهای دست ساز نمایند. بدیهی است با گسترش این صنعت در میان عموم مرد م و با علم به اینکه در جامعه ما افراد مستعد فراوان هستند می توان امید داشت که در آینده ای نه چندان دور بتوانیم به ساخت هواپیماهای فوق مدرن نیز دست یابیم. به منظور آشنائی بیشتر با فعالیتهای جهانی صنعت هواپیمائی دست ساز به معرفی سازمان EAA و اجتماع سالانه هواپیما سازان آماتور در آش کاش ایالت ویسکانسین آمریکا اشاراتی خواهد شد. EAA انجمنی است که اکثریت قریب به اتفاق هواپیما سازان آماتور در آن عضویت داشته و خدمات گسترده و بسیار مفیدی به آنها ارائه می نماید.از جمله اقدامات موثر EAA تشکیل اجتماع سالانه هواپیما سازان آماتور در آش کاش می باشد. در این محل علاقمندان این فن ، طرحهای خود را ارائه داده     و با آن به پرواز می پردازند.محل فوق مکان مناسبی برای کسب تجربه ، مشاوره و آموزش است

هواپیما سازان آماتور به دو گروه تقسیم می شوند :

1-طراحان و سازندگان

2-سازندگان

گروه اول غالبا در رده های مهندس بوده که توانائی طراحی دارند.در میان این گروه هواپیماسازان با تجربه نیز وجود دارند که لزوما درجه مهندسی نداشته ولی تجربیات زیاد آنها سبب شده که طراحان خوبی نیز باشند. این افراد غالبا دارای گواهینامه موتور و بدنه هواپیما ( A&P) که پس از طی دوره دو ساله بدست می آید می باشند.

گروه دوم افراد ی هستند که قریب به اتفاق دارای گواهینامه ( A&P ) بوده و عمدتا به امر سوار کردن کیت های از پیش طراحی شده می پردازند. وجه مشترک این دو گروه ، خلبان بودن آنهاست که در گروه اول تا 90% و در گروه دوم 100% آنها را شامل می شود.

متاسفانه در کشور ما هواپیمای دست ساز پدیده ای بسیار جدید است ولی با دانش و تکنولوژی موجود در ایران امکان جهشی بزرگ در این مسیر محتمل است.

علاقمندان می توانند به طریق ذیل این صنعت را فراگیرند:

1-فراگیری زبان انگلیسی به مدت حدود 6 ماه

2-طی دوره موتور و بدنه هواپیما به مدت دو سال

3-طی دوره طراحی عملی هواپیما به مدت یک سال

پس از فراگیری علوم فوق علاقمندان می توانند با استفاده از کیت های موجود به امر ساخت بپردازند و یا خود نسبت به طراحی هواپیما اقدام نمایند. در کلیه مراحل ساخت نظارت بازرسان سازمان هواپیمائی کشوری ضروری است.

مورد بعدی پرواز با این نوع هواپیماهاست که در ایران داشتن گواهینامه خلبانی شخصی (PPL) برای این کار ضروری است.

هواپیما ساز می تواند با 40 ساعت پرواز (20 ساعت با استاد بصورت مشترک و 20 ساعت پرواز انفرادی تحت نظارت) گواهینامه خلبانی شخصی خود را دریافت دارد. برای این کار حداکثر 6 ماه زمان مورد نیاز است . در مجموع پس از 4 سال مطالعه و آموزش ، یکنفر می تواند هواپیما طراحی کند و آن را بسازد یا کیت های موجود را سوار کند و با آن پرواز نماید.

در ساخت این هواپیماها از امکانات صنعت اتومبیل سازی نیز می توان استفاده نمود. مقررات پیش بینی اینگونه موارد را کرده است.

مثلا سیستم های ترمز ، چرخ و حتی موتور اتومبیل قابل استفاده در صنعت هواپیماهای دست ساز (HOMEBUILT) میباشد.

مجله ای تحت عنوان KITPLANE وجود دارد که ماهیانه آخرین تحولات این صنعت و طرح ها و کیت های متعدد را ارائه می دهد.

از چوب و پارچه نیز هواپیماهائی می توان ساخت که بیشتر از 300 کیلومتر بر ساعت سرعت پرواز دارند. بنابراین با فراوانی چوب مخصوص این کار در ایران و چسب مخصوص آن که در کارخانه های داخلی تهیه می شود و نیز موجود بودن قطعات اتومبیل پرداختن به این امر براحتی فراهم است و در زمانی کوتاه می توان طراح و سازنده و خلبانان زیادی در ایران تربیت کرد.

  


کپی تراش های متنوع ملخ